Verhuis door werken aan de woning
Om ervoor te zorgen dat onze woningen aan de normen blijven voldoen, voeren we aanpassings- en renovatiewerken uit. Dat kan gaan om kleinere werken, met beperkte impact voor de bewoners. Zij kunnen dan gerust in hun woning blijven wonen.
Soms is het nodig om gebouwen of wijken volledig te vernieuwen. Voor de bewoners betekent dit dat ze moeten verhuizen. Als maatschappij willen we onze huurders hierin maximaal begeleiden. Hieronder vind je alvast antwoorden op enkele veel gestelde vragen.
Waarom kiest de Thuisbouwer voor totaalrenovatie of vervangingsbouw?
Per project maken we altijd een grondige studie. Met de strenger wordende normen voor woningen, maken we steeds de afweging tussen (totaal)renovatie, vervangings- of nieuwbouw om onze projecten, buurten en wijken duurzaam te beheren. In deze afweging nemen we, naast de technische en financiële aspecten, ook steeds het welzijn van onze huurders mee.
Wanneer worden de bewoners geïnformeerd?
Zodra we duidelijkheid hebben over de plannen, informeren we alle betrokken bewoners zo vroeg mogelijk. Doorgaans enkele jaren voor de start van het project. Tussen de eerste informatiemomenten en de uiteindelijke verhuisbeweging, zit dus nog een lange periode van voorbereiding en organisatie.
Hoe worden de bewoners geïnformeerd?
Hoe we huurders op de hoogte brengen is afhankelijk van de omvang van het project en het aantal betrokken bewoners. We informeren hen aan de hand van persoonlijke gesprekken en infomomenten. We vinden het belangrijk om te luisteren naar onze bewoners en gaan samen op zoek naar de best mogelijke oplossing voor hun woonsituatie. Ieders noden en wensen zijn immers anders.
Hoe zorgt de Thuisbouwer voor begeleiding?
Alle bewoners die verplicht moeten verhuizen door een totaalrenovatie of nieuwbouwproject van hun buurt of wijk, begeleiden we individueel. Een medewerker van onze sociale dienst plant een gesprek met elke bewoner om samen de individuele situatie en woonwensen te bespreken.
Moeten bewoners twee keer verhuizen door de werken?
Dit is afhankelijk van het project en van de persoonlijke situatie van de bewoners. We weten uit ervaring dat de meeste huurders bij dergelijke verhuisbewegingen maar één keer verhuizen.
Als je verhuist naar een andere locatie, dan moet je maar één keer verhuizen. Bovendien kan je dan kiezen waar je graag zou wonen, op voorwaarde dat er plaatsen beschikbaar zijn.
Huurders die moeten verhuizen omwille van werken aan de woning, krijgen voorrang op de wachtlijst.
Wie staat in voor de kosten van de verhuis?
De verhuiskosten zijn ten laste van de huurder. Als nieuwe woonmaatschappij bekijkt de Thuisbouwer nog welke mogelijkheden er zijn om huurders te ondersteunen.
Waar kan ik terecht met vragen?
- Met technische vragen mail je naar projecten@dethuisbouwer.be.
- Moet je zelf verhuizen en heb je een vraag over jouw persoonlijke situatie?
Contacteer een collega van de sociale dienst via huurderszaken@dethuisbouwer.be. - Graag een persoonlijk gesprek? Maak een afspraak met onze medewerkers in ons kantoor te Hamme of Zele.