Je wilt de huur van jouw woning opzeggen?


STAP 1: Jouw huur opzeggen

Hoe zeg je jouw huur op?

Als huurder kan je op elk moment de huur van je woning of garage opzeggen. De opzeg doe je schriftelijk, door ons een ondertekend document te bezorgen. De opzeg gaat in vanaf de 1e maand na ontvangst van het opzegdocument. 

Download hier een voorbeeld van :

Opgelet! Eénmaal je je opzeg gegeven hebt, kan je je opzeg niet meer intrekken.

Wat is de opzegtermijn voor de opzeg van een woning?

De termijnen zijn als volgt bepaald:

  • Als je naar een woonzorgcentrum of residentiële opvang voor personen met een handicap verhuist: 1 maand.
  • Bij het overlijden van de laatste huurder: 2 maanden. 
  • In alle andere gevallen: 3 maanden
Tijdens de opzegtermijn gaan wij reeds op zoek naar een volgende huurder voor de woning. De kandidaten krijgen de gelegenheid om de woning te bezichtigen. Wij vragen jou om beschikbaar te zijn om kandidaten binnen te laten in de woning. De Thuisbouwer legt de afspraak vast. Bezichtigingen worden enkel tijdens de kantooruren ingepland.

Wat is de opzegtermijn voor de opzeg van een garage?

De opzegtermijn bedraagt één maand, die aanvangt op de eerste dag van de maand volgend op deze waarin de opzeg gegeven wordt.

 

STAP 2: Voorcontrole 

Wat is de voorcontrole?

De voorcontrole is een eerste afspraakmoment waarbij een medewerker van De Zonnige Woonst bij jou langskomt. De medewerker helpt jou met de nodige uitleg over hoe je je verhuis vlot laat verlopen.

Tijdens de voorcontrole bekijkt een medewerker van de technische dienst bovendien welke werken er nodig zijn om de woning te verhuren aan een nieuwe huurder. Sommige herstellingswerken doet de Thuisbouwer. Wat je best zelf aanpakt, om onnodige kosten te vermijden, overlopen we samen via een handige lijst. Deze kan je hier al downloaden en bekijken: Voorcontroledocument [PDF]. Tijdens de voorcontrole kan de medewerker de lijst aanvullen met extra aanbevelingen. Op het einde van de voorcontrole onderteken je de lijst voor ontvangst.

Wanneer is de voorcontrole?

Een medewerker van de Thuisbouwer belt jou om samen een afspraak te maken voor de voorcontrole in de woning. Een afspraak kan enkel binnen de kantooruren.

TIP! Begin op tijd met de voorbereiding van je verhuis (inpakken, verhuisfirma regelen, etc.). zo heb je voldoende tijd om de aanbevolen werken uit te voeren en de woning op orde te zetten. Sommige zaken zie je pas als de woning leeg is. Laat de woning in een goede staat achter!

 

STAP 3: Sleutelafgifte met eindcontrole 

In de dagen na de voorcontrole (of zelfs tijdens de voorcontrole) contacteert een medewerker jou om samen een afspraak te maken voor de sleutelafgifte met eindcontrole. Een afspraak kan enkel binnen de kantooruren.

Wat is de eindcontrole?

De eindcontrole is de zogenaamde plaatsbeschrijving. Dit wil zeggen dat de medewerker grondig de toestand van de woning beschrijft om vast te stellen dat je de woning in prima staat achterlaat. Ook de meterstanden van elektriciteit, gas en water worden op dit moment genoteerd.

Als er nog bijkomende kosten zijn, zal de medewerker dit aan je meedelen. Om te zien hoe deze kosten berekend worden, zie STAP 4 over de afrekening van de waarborg. Na de eindcontrole geef je de sleutels van de woning af aan de medewerker.

Wat als ik zelf niet aanwezig kan zijn op de eindcontrole?

Je kan een volmacht geven aan iemand naar keuze. Een volmachtformulier om in te vullen kan je hier downloaden: Volmachtformulier [PDF].

Je kan ook een volmachtformulier opvragen aan de balie van ons kantoor. Met het volmachtformulier kan deze persoon in jouw plaats aanwezig zijn op de eindcontrole. Geef de sleutels van de woning mee aan deze vervanger.

 

STAP 4: Afrekenen huurwaarborg 

Wanneer krijg ik mijn waarborg terug?

Na de eindcontrole van de woning en nadat de sleutels afgegeven zijn, berekent de Thuisbouwer de bijkomende kosten. Is de woning volledig in orde, dan kan deze afrekening vlot verlopen en krijg je snel je waarborg terug. Bij huurschade of huurachterstallen kan dit langer duren. Uiterlijk binnen de drie maanden na het afgeven van de sleutels storten we de huurwaarborg terug op de door jou aangegeven bankrekening.

Vragen over je waarborg?
Heb je vragen over de herstellingswerken? Mail naar technischedienst@dethuisbouwer.be
Heb je vragen over de terugbetaling van je waarborg? Mail naar huurders@dethuisbouwer.be

 

Algemene tips

Wat doe ik met elektriciteit, gas en water?

Bij de eindcontrole neemt de medewerker ook de meterstanden van gas, water en elektriciteit op. Deze worden ingevuld op de overnamedocumenten. Deze ingevulde documenten bezorg je best zelf aan je leverancier. 

Opgelet! Elektriciteit, gas en water worden overgenomen door de Thuisbouwer. Laat deze nutsvoorzieningen dus niet afsluiten of stopzetten!

Met welke andere praktische zaken hou ik het best rekening?

Bij een verhuis heb je heel wat administratie in orde te brengen. Denk zeker aan de volgende zaken:

  • Wijzig je adres bij de gemeente.
  • Wijzig je adres bij de post.
  • Bezorg de ingevulde overnamedocumenten aan jouw leveranciers.
  • Zet je contract voor internet en televisie over naar jouw nieuwe adres.

© 2024 de Thuisbouwer - BTW BE0.405.085.262- Rozenhoed 1 9220 Hamme
Privacy policy - Cookie policy - Sitemap
Cookies aanvaarden

De website van de Thuisbouwer maakt gebruik van cookies. De essentiële en functionele cookies zijn nodig voor het goed functioneren van de website en kunnen niet worden geweigerd. Andere cookies worden gebruikt voor statistische doeleinden (analytische cookies) om informatie te verzamelen over hoe u en anderen onze website gebruiken. Voor alle niet-essentiële of niet-functionele cookies vragen wij steeds uw toestemming alvorens deze te plaatsen. Meer informatie


Ik ga akkoord Verdergaan zonder analytische cookies