Hoe wordt jouw huurprijs berekend?
Huurprijsberekening
De Vlaamse overheid bepaalt de manier waarop jouw huurgeld berekend wordt. Deze wettelijke formule houdt rekening met jouw inkomen, je gezinssituatie en de waarde van de woning.
*Formule vanaf 01/01/2025
**Als je inkomen meer bedraagt dan de inkomensgrens, wordt in de formule 1/54 vervangen door 1/53, 1/52 of 1/51 – zie verder.
Jouw jaarinkomen
We kijken naar het inkomen van jou en al je meerderjarige gezinsleden om je huurgeld te berekenen. Inkomsten van kinderen die nog kinderbijslaggerechtigd zijn, worden niet meegerekend. Heb je een inwonend gezinslid (tot de derde graad) met een ernstige handicap? Dan wordt op het inkomen van dit gezinslid een vrijstelling toegepast tot 15.851,18 euro (voor 2025).
Het inkomen is de som van:
- het gezamenlijk belastbaar inkomen;
- het afzonderlijk belastbaar inkomen;
- het leefloon;
- de inkomensvervangende tegemoetkomingen aan personen met een handicap;
- het van belasting vrijgestelde beroepsinkomen uit het buitenland of verworven bij Europese of internationale instellingen. Dit moet je zelf verplicht aan ons melden.
We berekenen je inkomen op basis van het meest recente aanslagbiljet.
Inkomensgrenzen sociaal huren
Als je een sociale woning huurt, dan geldt er een maximumbedrag voor jouw inkomen. De inkomensgrenzen worden jaarlijks bepaald door de Vlaamse overheid. De inkomensgrenzen voor 2025 zijn:
- alleenstaande: € 30.636;
- alleenstaande met handicap: € 33.202;
- gezinnen: €45.952 voor een gezin, verhoogd met € 2.569 per persoon ten laste.
Verdien je minder dan de inkomensgrens?
Dan delen we jouw jaarinkomen door 54. Jouw huurgeld zal hierdoor lager zijn.
Verdien je meer dan de inkomensgrens?
Dan wordt een andere berekening toegepast waardoor je huurprijs stijgt:
- Verdien je tussen 100% en 124% van de inkomensgrens? → Jouw inkomen wordt gedeeld door 53.
- Verdien je tussen 125% en 149% van de inkomensgrens? → Jouw inkomen wordt gedeeld door 52.
- Verdien je 150% of meer van de inkomensgrens? → Jouw inkomen wordt gedeeld door 51.
Patrimoniumkorting
Je huurprijs hangt ook af van de marktwaarde van je woning. Dit is de huurprijs die je zou betalen op de private markt voor dezelfde woning. Om deze waarde te bepalen, maken we gebruik van www.huurschatter.be, een online tool van Wonen in Vlaanderen.
Deze tool maakt een inschatting van de gangbare basishuurprijs voor jouw woning, op basis van objectieve gegevens. Op dit bedrag worden de sociale kortingen toegekend waarop jij recht hebt. Jouw huurgeld (zonder de huurlasten) zal dus nooit hoger liggen dan de basishuurprijs. De marktwaarde van jouw woning vind je op de berekeningsnota.
Gezinskorting
In volgende situaties heb je recht op gezinskorting:
- Ben jij of een gezinslid erkend als invalide voor meer dan 66% (of 9 punten, 1/3 minder verdienvermogen)? → Bezorg ons een wettelijk attest.
- Heb je inwonende kinderen ten laste? → Voor kinderen vanaf 18 jaar bezorg je ons jaarlijks een bewijs. We nemen elk najaar contact met je op om de gegevens na te kijken.
- Heb je co-ouderschap of bezoekrecht voor kinderen die niet bij jou gedomicilieerd zijn? → Bezorg ons een verklaring op eer, ondertekend door beide ouders. Dit geeft je recht op een halve gezinskorting.
Energiecorrectie
Als we in jouw woning investeerden om ze energiezuiniger en milieuvriendelijker te maken, dan verbruik je minder energie. Hierdoor kan je besparen op je energiekosten. Je betaalt dan wel een kleine maandelijkse toeslag die verrekend wordt in je huurgeld. Dit heet de energiecorrectie.
De grootte van deze toeslag hangt af van hoeveel energie je minder verbruikt. We berekenen dit volgens de regels die de Vlaamse regering vastlegde. De toeslag is een eerlijk bedrag dat altijd lager is dan de besparing op je energiefactuur.
Kan jouw huurprijs veranderen?
Jouw huurprijs wordt jaarlijks opnieuw berekend aan de hand van jouw inkomen en gezinssituatie. We contacteren alle huurders in de periode oktober-november om de meest recente gegevens op te vragen. In december onvangen onze huurders hun nieuwe huurprijs voor het komende jaar. Ook in de loop van het jaar kan de huurprijs veranderen bij volgende situaties:
- Een gezinslid gaat op pensioen → Breng de Thuisbouwer op de hoogte en bezorg ons jouw meest recente pensioenfiche.
- Een gezinslid verlaat de woning, of een gezinslid overlijdt → Breng de Thuisbouwer zo snel mogelijk op de hoogte.
- Er komt een extra bewoner bij jou wonen. → Dit moet je binnen de maand melden aan de Thuisbouwer.
- Je inkomen is al drie opeenvolgende maanden 20% lager dan dat waarop je huurprijs berekend werd. → Breng ons de bewijsstukken binnen. De huurprijs verandert tijdelijk, vanaf de maand die volgt op de maand waarin je ons de stukken bezorgde.
Hoe betaal je jouw huurgeld?
De maandelijkse huur betaal je tussen de 1e en de 10e van elke maand. Je kan dit doen via overschrijving, doorlopende opdracht of domiciliëring op rekeningnummer BE02 0010 0977 4040 van de Thuisbouwer.
Kies je voor betaling via domiciliëring? Dan ben je zeker dat je maandelijks correct betaalt. Je geeft de Thuisbouwer dan de toestemming om maandelijks automatisch het bedrag van je huurprijs te innen via je bank. Wil je graag via domiciliëring betalen? Contacteer ons via huurders@dethuisbouwer.be.
Kies je voor betaling via doorlopende opdracht? Je geeft dan zelf de opdracht aan je bank om de maandelijkse huur op een vast moment te betalen. Maak gebruik van de gestructureerde mededeling. Let op, als je huurprijs verandert, dan moet je zelf je bank op de hoogte brengen.
Betaal je via overschrijving? Zorg er dan zeker voor dat je de betaling uitvoert tussen de 1e en de 10e van de maand. Maak gebruik van de gestructureerde mededeling.
Waar vind je jouw gestructureerde mededeling? Een gestructureerde mededeling of OGM, bestaat uit een groep van drie, een groep van vier en een groep van vijf cijfers, gescheiden door een schuine streep (bv: +++000/0000/00000+++). Deze ontving je bij jouw contract of per brief. Ken je jouw OGM niet? Contacteer ons via huurders@dethuisbouwer.be.
Heb je betalingsmoeilijkheden?
Word je geconfronteerd met financiële problemen en lukt het tijdelijk niet om je maandelijkse huur tijdig te betalen? Lees hier wat je kan doen.
Heb je een vraag over jouw huurprijs, de berekening of de betaling ervan?
Is jouw gezinssamenstelling gewijzigd?
Heb je een andere vraag die betrekking heeft op jouw huurprijs?
Contacteer onze medewerkers via huurders@dethuisbouwer.be of telefonisch via onze kantoren.